Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež VÍTKOVICE
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež VÍTKOVICE
Sirotčí 692/45
703 00 Ostrava – Vítkovice
Doba poskytování služby:
Pondělí
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Malí
Úterý
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Velcí
Středa
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Malí
Čtvrtek
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Velcí
Pátek
– 13:00 – 17:00 – Individuální konzultace
Cena: Zdarma
Okamžitá kapacita: 30 osob
Okamžitá maximální kapacita pro individuální práci s uživatelem: 1 uživatel /1 pracovník.
Okamžitá maximální kapacita pro skupinové aktivity: 10 uživatelů /1 pracovník.
V době letních prázdnin je sociální služba otevřena od pondělí do pátku v čase od 12:00 hod. do 16:00 hod.
V pátek je NZDM Vítkovice vymezeno na konzultační hodiny pro uživatele/ky služby. V tento den mohou uživatelé/ky s pracovníkem řešit individuální problémy, konzultovat a hodnotit své individuální plány, a další.
Pondělí až čtvrtek probíhají skupinové i individuální aktivity.
Posláním
Nízkoprahového zařízení v Ostravě–Vítkovicích je být oporou pro děti a mládež ve věku 6 až 26 let při zvládání každodenního života, pro ty, kteří potřebují pomoc a podporu v situacích ve kterých si nevědí rady.
Služba NZDM Vítkovice reaguje na široké spektrum nepříznivých sociálních situací, společensky nežádoucích jevů či rizikových jevů, které mohou ovlivnit nebo ohrozit život uživatele/ky.
Nepříznivá sociální situace je definována jako:
- Situace, při níž je zájemce (dítě, mladistvý) ohrožen, nebo žije rizikovým způsobem života.
- Situace, která nepříznivě ovlivňuje (omezuje) život uživatele/ky.
- Situace, která směřuje k sociálnímu vyloučení uživatele/ky.
Cílová skupina:
Služba NZDM Vítkovice pomáhá dětem a mladým lidem ve věku 6-26 let kteří mají různé problémy nebo jsou v situaci, která je pro ně nebezpečná např:
- berou drogy, kouří, pijí alkohol nebo mají problém se zákonem,
- jejich rodina má problémy(rozvod, hádky, uvěznění rodiče, úmrtí) a oni neví jak se s tím vypořádat,
- jejich rodiče mají problémy s návykovými látkami a tím vznikají různé potíže,
- jejich rodina nemá peníze žijí na ubytovně, nemají stabilní bydlení,
- trpí domácím násilím,
- mají problémy ve škole (šikana, špatné známky, vztahy s učiteli, záškoláctví, nedokončené základní vzdělání),
- sebepoškozují se a chovají se agresivně,
- neznají nebo nemají možnosti jak využít svůj volný čas, což je nutí dělat nebezpečné věci (krádeže, násilí, kouření, pití alkoholu aj.),
- neumí vycházet s kamarády nebo neumí navazovat zdravé vztahy,
- nechávají se negativně ovlivňovat svými kamarády,
- nemají povědomí o bezpečném sexu,
- jsou oběťmi sexuálního násilí,
- sebepoškozují se,
- mají finanční problémy, neumí si najít brigádu, zaměstnání,
- provozují rizikovým způsobem adrenalinové sporty (parkour apod.), vyvolávají pouliční bitky.
Okruh osob, kterým nemůžeme poskytnout službu: (negativní cílové skupiny)
- nespadají do věkové kategorie
- kteří svým charakterem, potřebou a zájmem potřebují jiné služby (např. problematika drog- výměna injekčních stříkaček, škola – doučování)
- zdravotně znevýhodnění (vozíčkáři)
- nejsou schopni komunikovat (nerozumí nám a my jim)
Cíle služby:
- uživatel/ka má informace, má dovednosti ke zvládnutí školní docházky, zná svoje práva a povinnosti,
- uživatel/ka má informace v oblasti sexuální výchovy,
- uživatel/ka má informace o kriminalitě, drogách, alkoholu a šikaně a ví jak se těmto věcem vyhnout případně na koho se obrátit,
- uživatel/ka mluví o svých pocitech, a ví kde může najít odbornou pomoc, když jí potřebuje,
- uživatel/ka je začleněn/a do kolektivu vrstevníků,
- uživatel/ka ví co je to zdravý a respektující vztah bez fyzického a psychického násilí nebo agrese,
- uživatel/ka ví, jak najít a rozvíjet své zájmy a talent,
- uživatel/ka ví, jak smysluplně trávit svůj volný čas v bezpečném a příjemném prostředí.
Zásady služby:
Služby jsou nabízeny a poskytovány dle principů „nízkoprahovosti“, tzn. tak, aby byla umožněna maximální dostupnost a profesionalita ve snaze odstranit časové, prostorové, psychologické, sociální a finanční bariéry, které by bránily ve využívání služby.
- Nízkoprahovosti – snadná dostupnost, vstup i odchod kdykoliv.
- Bezplatnosti- služby zdarma.
- Anonymity – nevyžadujeme žádné osobní informace a nesdělujeme je dál když s tím nesouhlasíš.
- Individuální přístupu- každému uživateli/lce se věnujeme s ohledem na jeho potřeby, bez jakékoliv formy diskriminace, služby přizpůsobujeme potřebám uživatelům/kám.
- Rovnosti – službu mohou využívat všichni bez rozdílu pohlaví, národnosti, sexuální orientace, víry a přesvědčení.
- Dobrovolnosti – každý uživatel/ka má právo se rozhodnout, zda chce službu využívat, kdykoliv může ukončit smlouvu, nemusí pravidelně docházet do služby, je na uživateli/ce do jakých aktivit se zapojí.
- Profesionality – službu poskytují kvalifikovaní pracovníci.
- Důvěry – snažíme se o vytvoření důvěrného vztahu.