Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež VÍTKOVICE

Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež VÍTKOVICE

Sirotčí 692/45
703 00 Ostrava – Vítkovice

Doba poskytování služby:
Pondělí
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Malí 
Úterý
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Velcí 
Středa
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Malí 
Čtvrtek
– 13:00 – 15:00 – Oáza klidu
– 15:00 – 17:00 – Velcí 
Pátek
– 13:00 – 17:00 – Individuální konzultace 

Cena: Zdarma
Okamžitá kapacita: 30 osob
Okamžitá maximální kapacita pro individuální práci s uživatelem: 1 uživatel /1 pracovník.
Okamžitá maximální kapacita pro skupinové aktivity: 10 uživatelů /1 pracovník.

V době letních prázdnin je sociální služba otevřena od pondělí do pátku v čase od 12:00 hod. do 16:00 hod.

V pátek je NZDM Vítkovice vymezeno na konzultační hodiny pro uživatele/ky služby. V tento den mohou uživatelé/ky s pracovníkem řešit individuální problémy, konzultovat a hodnotit své individuální plány, a další.

Pondělí až čtvrtek probíhají skupinové i individuální aktivity.

Posláním

Nízkoprahového zařízení v Ostravě–Vítkovicích je být oporou pro děti a mládež ve věku 6 až 26 let při zvládání každodenního života, pro ty, kteří potřebují pomoc a podporu v situacích ve kterých si nevědí rady.

Služba NZDM Vítkovice reaguje na široké spektrum nepříznivých sociálních situací, společensky nežádoucích jevů či rizikových jevů, které mohou ovlivnit nebo ohrozit život uživatele/ky.

Nepříznivá sociální situace je definována jako:

  • Situace, při níž je zájemce (dítě, mladistvý) ohrožen, nebo žije rizikovým způsobem života.
  • Situace, která nepříznivě ovlivňuje (omezuje) život uživatele/ky.
  • Situace, která směřuje k sociálnímu vyloučení uživatele/ky.
 

Cílová skupina: 

Služba NZDM Vítkovice pomáhá dětem a mladým lidem ve věku 6-26 let kteří mají různé problémy nebo jsou v situaci, která je pro ně nebezpečná např:

  • berou drogy, kouří, pijí alkohol nebo mají problém se zákonem,
  • jejich rodina má problémy(rozvod, hádky, uvěznění rodiče, úmrtí) a oni neví jak se s tím vypořádat,
  • jejich rodiče mají problémy s návykovými látkami a tím vznikají různé potíže,
  • jejich rodina nemá peníze žijí na ubytovně, nemají stabilní bydlení,
  • trpí domácím násilím,
  • mají problémy ve škole (šikana, špatné známky, vztahy s učiteli, záškoláctví, nedokončené základní vzdělání),
  • sebepoškozují se a chovají se agresivně,
  • neznají nebo nemají možnosti jak využít svůj volný čas, což je nutí dělat nebezpečné věci (krádeže, násilí, kouření, pití alkoholu aj.),
  • neumí vycházet s kamarády nebo neumí navazovat zdravé vztahy,
  • nechávají se negativně ovlivňovat svými kamarády,
  • nemají povědomí o bezpečném sexu,
  • jsou oběťmi sexuálního násilí,
  • sebepoškozují se,
  • mají finanční problémy, neumí si najít brigádu, zaměstnání,
  • provozují rizikovým způsobem adrenalinové sporty (parkour apod.), vyvolávají pouliční bitky.

Okruh osob, kterým nemůžeme poskytnout službu: (negativní cílové skupiny)

  • nespadají do věkové kategorie
  • kteří svým charakterem, potřebou a zájmem potřebují jiné služby (např. problematika drog- výměna injekčních stříkaček, škola – doučování) 
  • zdravotně znevýhodnění (vozíčkáři)
  • nejsou schopni komunikovat (nerozumí nám a my jim)
 

Cíle služby:

  • uživatel/ka má informace, má dovednosti ke zvládnutí školní docházky, zná svoje práva a povinnosti,
  • uživatel/ka má informace v oblasti sexuální výchovy,
  • uživatel/ka má informace o kriminalitě, drogách, alkoholu a šikaně a ví jak se těmto věcem vyhnout případně na koho se obrátit,
  • uživatel/ka mluví o svých pocitech, a ví kde může najít odbornou pomoc, když jí potřebuje,
  • uživatel/ka je začleněn/a do kolektivu vrstevníků,
  • uživatel/ka ví co je to zdravý a respektující vztah bez fyzického a psychického násilí nebo agrese,
  • uživatel/ka ví, jak najít a rozvíjet své zájmy a talent,
  • uživatel/ka ví, jak smysluplně trávit svůj volný čas v bezpečném a příjemném prostředí.

Zásady služby:

Služby jsou nabízeny a poskytovány dle principů „nízkoprahovosti“, tzn. tak, aby byla umožněna maximální dostupnost a profesionalita ve snaze odstranit časové, prostorové, psychologické, sociální a finanční bariéry, které by bránily ve využívání služby. 

  • Nízkoprahovosti – snadná dostupnost, vstup i odchod kdykoliv.
  • Bezplatnosti- služby zdarma.
  • Anonymity – nevyžadujeme žádné osobní informace a nesdělujeme je dál když s tím nesouhlasíš.
  • Individuální přístupu- každému uživateli/lce se věnujeme s ohledem na jeho potřeby, bez jakékoliv formy diskriminace, služby přizpůsobujeme potřebám uživatelům/kám.
  • Rovnosti – službu mohou využívat všichni bez rozdílu pohlaví, národnosti, sexuální orientace, víry a přesvědčení.
  • Dobrovolnosti – každý uživatel/ka má právo se rozhodnout, zda chce službu využívat, kdykoliv může ukončit smlouvu, nemusí pravidelně docházet do služby, je na uživateli/ce do jakých aktivit se zapojí. 
  • Profesionality – službu poskytují kvalifikovaní pracovníci.
  • Důvěry – snažíme se o vytvoření důvěrného vztahu.